Något

Jag lever mitt liv som om det alltid fanns någon närvarande, någon som med en gillande min såg mig plocka upp ciggpaketet och slänga det i närmaste soptunna. Någon som skakade lätt på huvudet när jag med ett vrål sveper en shot för mkt. Någon väldigt lik Gud. Ja, jag vet, Gud är död. Det var länge sen vi avlivade honom, här i Sverige iaf. Min tro på detta extra, detta utöver det vanliga, försvann dock inte bara för att vi korsfäste Honom en gång till. Han finns alltid med där bak någonstans, och det gör Mig glad att göra Honom glad. Att denna uppenbarelse, liksom en epifani, för alltid kommer vara något jag inte kan bevisa tror jag inte gör något. Jag hoppas det. För är det så är jag plötsligt Aljosja den fromme, och inte, som jag ibland tröstlöst faller tillbaka att tro, Ivan den intellektuelle men med sitt avgrundslösa tvivel.

Om Jackuro

I skapandet har jag min lust ergo skapar jag, jag kommer fortsätta skapa så min lust fortsätter existera. Visa alla inlägg av Jackuro

2 responses to “Något

  • E

    Detta njöt jag av. Mycket vackert. Skriv oftare!

    • Jackuro

      Kanske. ”Tyvärr” kräver texter som denna att jag är ärlig, främst mot mig själv. Jag har slentrianmässigt och av lojhet i många år nu lärt mig konsten att istället säga det självklara, det tomma, det förväntade. Vara ärlig? Vad har någonsin ärlighet gjort för mig? säger min likgiltighet och fastslår därmed min skepnad och ger inga anledningar eller nytta i en metamorfos.

      I detta är jag din motsats och i dig finner jag en anledning till förvandling, likgiltigheten är dock en stark drog som ogärna ser sig bli utbytt.

Kommentera

