Guds varande eller inte

Sista måltidenGuds popularitet har aldrig varit så låg som idag, inte för att det direkt har genomförts någon undersökning av Gallup, men jag tar mig ändå rätten att härleda denna slutsats utifrån den verklighet jag lever i. Sen får personer med andra verkligheter dra sina egna slutsatser, gärna någon annanstans.

Men varför är det egentligen urbota dumt att inte tro på en gud? (eller urbota dumt att göra det) Det finns säkerligen många anledningar för och emot, men den jag tänkte presentera idag är varför man borde vara en troende kristen. Kristendomen tillhör ju (som vi alla vet) den religion som säger:

”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” Johannes 3:16

Ur detta kan vi härleda att om vi tror på Gud, då får vi evigt liv, vilket väl verkar schysst? Tro vi inte på Gud då får vi en vettig åsikt, för det finns ju verkligen ingenting som talar för att det finns en gud (helt klart en mening som kan utvecklas, men som jag sa tidigare, det får du gärna göra. Någon annanstans).

Så om frågan står mellan att verka lite smådum och att få evigt liv, vad väljer man? Till syvende och sist går det inte att komma ifrån att evigt liv fan är riktigt riktigt länge; tänk dig en match i damfotboll mellan Helsingborg och Bromölla, gånger två! Ungefär så länge är det, så då kanske det är värt det?

Om Jackuro

I skapandet har jag min lust ergo skapar jag, jag kommer fortsätta skapa så min lust fortsätter existera. Visa alla inlägg av Jackuro

Kommentera

